Kisah Kami
Perjalanan kami bermula jauh sebelum penubuhan Yayasan Pendidikan INSANI. Pada tahun 2012, Fakhri, seorang bapa berazam untuk mencari terapi yang berpatutan dan konsisten untuk anak autistiknya, Nouri, menghadapi cabaran yang sukar. Ketika itu, Nouri hanya boleh mengakses sesi terapi selama 45 minit sebulan sekali di Hospital Selayang, sedangkan dia sebenarnya memerlukan sesi beberapa kali seminggu. Ketika Fakhri mendalami isu itu, dia mendapati ini bukan sahaja perjuangannya—banyak keluarga bergelut dengan batasan yang sama. Didorong oleh keperluan mendesak untuk akses yang lebih baik kepada sokongan autisme, dia bergabung tenaga dengan rakan zaman kanak-kanaknya Al-Mustaqeem. Bersama-sama, dengan sokongan rakan, keluarga, dan badan pemikir dasar tempatan, mereka berusaha untuk mencipta ruang yang boleh menawarkan penjagaan, terapi dan pendidikan yang berkualiti, mampu milik untuk kanak-kanak autisme.
Menjelang 2019, visi ini berkembang menjadi Yayasan Pendidikan INSANI, sebuah yayasan berdaftar rasmi yang komited untuk memanjangkan perkhidmatan autisme berkualiti tinggi dan kos rendah kepada kanak-kanak dan keluarga, terutamanya mereka daripada latar belakang yang kurang mendapat perkhidmatan. INSANI tidak berhenti di satu pusat; dengan komuniti yang semakin berkembang dan pasukan yang berdedikasi, yayasan itu telah meluaskan jangkauannya, membantu menubuhkan pelbagai pusat yang menawarkan program khusus yang disesuaikan dengan keperluan kanak-kanak. Bagaimanapun, disebabkan oleh keterbatasan pembiayaan dan pandemik covid, kebanyakan pusat terpaksa ditutup.
Hari ini, Yayasan Pendidikan INSANI terus berkembang, dengan matlamat tambahan untuk memajukan penyelidikan dasar dan advokasi untuk menambah baik perkhidmatan sokongan untuk individu autisme di seluruh Malaysia. Dari permulaan kami sebagai sebuah pusat kecil, kami telah berkembang menjadi asas yang berdedikasi untuk membentuk masa depan yang lebih baik untuk kanak-kanak autisme, keluarga mereka dan komuniti di sekeliling mereka.
Misi
Misi kami adalah untuk menyediakan pendidikan berkualiti tinggi, terapi dan penjagaan jangka panjang untuk kanak-kanak dan remaja autisme, terutamanya mereka daripada keluarga berpendapatan rendah. Kami berhasrat untuk membina pusat autisme yang mampan dan menggalakkan penyelidikan dan kesedaran tentang autisme di Malaysia dan seterusnya.
Visi
Untuk mencipta masa depan di mana setiap kanak-kanak autisme, tanpa mengira latar belakang ekonomi mereka, mempunyai akses kepada sumber dan penjagaan yang mereka perlukan untuk menjalani kehidupan yang memuaskan dan berdikari.
Lembaga Penasihat
Dr. Ramli Mohd Ali
Psychiatric Consultant, Kuala Lumpur Women & Children’s Hospital
Datin Dr. Hjh Fauzi Binti Ismail
Child & Adolescent Mental Health Consultant
Nurul Huda Ahmad Kasani
Occupational Therapist
Mohd Fakhri Nor Affandi
Manager, Akademi Autisme INSANI
Lembaga Pemegang Amanah
Dr. Akmal Khuzairy Abdul Rahman
Prof. Madya, Jabatan Bahasa Arab, Fakulti Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa (UIAM)
Al-Mustaqeem Mahmod Radhi
Editor-in-Chief at Inisiatif Buku Darul Ehsan
Mohd Farhan Nor Affandi
Executive Director, IBDE Sdn. Bhd
Lembaga Pengarah

Al-Mustaqeem Mahmod Radhi
Editor-in-Chief at Inisiatif Buku Darul Ehsan

Mohd Farhan Nor Affandi
Executive Director, IBDE Sdn. Bhd

Mohd Fakhri Nor Affandi
Manager, Akademi Autisme INSANI
Kakitangan
Kami berbangga dengan pasukan pakar dan kakitangan kami yang berdedikasi yang bekerja tanpa jemu untuk menyokong kanak-kanak dalam jagaan kami:

Lenny Marnis Binti Che Omar
Lenny memegang Sijil Pendidikan Khas yang memberi tumpuan kepada autisme. Dengan pengalaman sebagai pembantu klinik di Klinik Julia, seorang guru di Persatuan Autisme Kebangsaan Malaysia (NASOM), dan pembantu guru di Sekolah Kebangsaan Setapak, dia telah mendedikasikan dirinya untuk penjagaan autisme selama lebih 11 tahun sekarang.
Baca lagi..
Lenny menyertai Akademi Autisme INSANI pada November 2013 dan telah menamatkan beberapa kursus dan bengkel khusus termasuk Modulasi Sensori dan Strategi Praktikal dalam Mengajar Kanak-Kanak Autisme oleh Universiti Malaya. Beliau turut menyertai Seminar Antarabangsa Autisme yang dianjurkan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan bengkel pengurusan tingkah laku kanak-kanak dan meningkatkan kemahiran komunikasi. Beliau kini merupakan Pegawai Intervensi di AAI.
Perjalanannya dalam bidang ini bermula dengan cabaran yang dihadapinya semasa bekerja di NASOM, yang meningkatkan minat dan komitmennya. Dia percaya setiap kanak-kanak autisme adalah unik dan telah mengajarnya nilai-nilai kesabaran dan kesyukuran. Kegembiraan terbesar Lenny ialah melihat perubahan positif dalam diri pelajarnya melalui strategi dan pelajaran yang dia laksanakan.

Nurul Edia Binti Azhar
Nurul Edia memiliki Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kepujian) dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (TESL). Beliau mempunyai pengalaman sebelum ini sebagai tutor Bahasa Inggeris dan pengurus program di PTPL Shah Alam dan sebagai tutor di Pusat Tuisyen Kanak-Kanak Cerdik.
Baca lagi..
Setelah menyertai Akademi Autisme INSANI pada Mac 2014, Nurul Edia berkhidmat sebagai Pegawai Intervensi. Sepanjang 10 tahun bersama organisasi itu, beliau telah menghadiri pelbagai bengkel yang memfokuskan kepada pengurusan tingkah laku dan meningkatkan kemahiran komunikasi kanak-kanak autisme termasuk Pengurusan Tingkah Laku untuk Kanak-kanak Autisme, Peranan Ibu Bapa dan Guru dalam Penjagaan Autisme, dan Strategi untuk Mengendalikan Interaksi Sosial dan Cabaran Komunikasi. .
Motivasinya untuk bekerja dengan kanak-kanak autisme berpunca daripada keinginan untuk berkembang secara peribadi dan profesional, sambil menyebarkan kesedaran tentang autisme kepada masyarakat. Bagi Nurul Edia, aspek yang paling menggembirakan dalam pekerjaannya ialah mendengar maklum balas positif daripada ibu bapa tentang kemajuan yang dicapai anak mereka.

Soraya Binti Mansur
Soraya memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan memulakan kerjayanya sebagai promoter untuk Cheetah Men dan sebagai pembantu jualan di AEON Rawang. Beliau menyertai Akademi Autisme INSANI pada Februari 2018 dan kini bekerja sebagai Pegawai Intervensi.
Baca lagi..
Soraya telah mengambil bahagian secara aktif dalam bengkel sepanjang 6 tahun dia bersama kami, termasuk Kemahiran Membaca dan Menulis untuk Kanak-kanak Autisme, Peranan Ibu Bapa dan Guru dalam Penjagaan Autisme, dan Teknik Pengurusan Tingkah Laku. Sesi ini telah melengkapkannya dengan alat praktikal untuk bekerja dengan kanak-kanak dalam spektrum.
Soraya seronok bekerja dengan kanak-kanak dan mendapat kepuasan dalam membantu mereka menguasai kemahiran baharu. Matlamatnya adalah untuk terus berkembang dalam bidang ini dan menyumbang kepada perjalanan pembelajaran kanak-kanak.

Zulaika Binti Mohd Badrus
Zulaika memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Sebelum menyertai Akademi Autisme INSANI, beliau bekerja sebagai operator pengeluaran di Texas Instruments dan sebagai pembantu penjagaan kanak-kanak di Taska Majlis Peperiksaan Malaysia.
Baca lagi..
Sejak menyertai AAI pada Februari 2022, Zulaika telah berkhidmat sebagai Pegawai Intervensi. Beliau telah menghadiri pelbagai bengkel khusus, seperti Pengurusan Tingkah Laku untuk Kanak-kanak Autisme, Mengendalikan Cabaran Emosi dan Sosial, dan Strategi untuk Menguruskan Tantrum. Bengkel ini telah meningkatkan kemahirannya dan memberikan pandangan praktikal untuk peranannya.
Zulaika memilih untuk bekerja dengan kanak-kanak autisme untuk mendapatkan pengalaman praktikal dan mengembangkan pemahamannya tentang keperluan unik mereka. Dia menghargai pertumbuhan peribadi yang dicapainya dengan menguruskan situasi yang mencabar, seperti tantrum, dan berasa bermotivasi dengan kemajuan yang dilihatnya dalam kalangan kanak-kanak yang bekerja dengannya.

Noon Fazilah Binti Mohamad Isa Rajan
Noon Fazilah berkelulusan Diploma Pendidikan Awal dan latar belakangnya merangkumi pengalaman sebagai penolong guru di Tadika Al-Baghdadi dan sebagai guru di Tadika Auza. Beliau memulakan peranannya di INSANI pada Februari 2024, bekerja sebagai Pegawai Intervensi.
Baca lagi..
Walaupun beliau menyertai INSANI pada Februari 2024, Noon Fazilah telah pun menyertai bengkel berkaitan seperti Kemahiran Membaca dan Menulis untuk Kanak-Kanak Autisme. Sesi ini telah memberikan pemahaman yang lebih mendalam tentang teknik dan strategi pengajaran yang berkesan.
Sebagai Pegawai Intervensi, dia seronok bekerja rapat dengan kanak-kanak autisme, mencari kepuasan dalam kemajuan harian mereka. Bagi Noon Fazilah, setiap penambahbaikan kecil memberi inspirasi kepadanya untuk terus belajar dan meningkatkan kesedaran dalam masyarakat, memastikan kanak-kanak autisme menerima sokongan yang mereka perlukan.

Amenurul ‘Ain Binti Mohammad Saim
Amenurul memiliki Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan (Kepujian) dalam Ekonomi Perniagaan. Sebelum menyertai Akademi Autisme INSANI dan Yayasan Pendidikan INSANI, beliau menimba pengalaman sebagai eksekutif akaun dan pengurusan serta menamatkan latihan praktikal di Jabatan Laut Malaysia.
Baca lagi..
Dia memulakan perjalanannya di sini pada Jun 2023, di mana dia kini berkhidmat sebagai Eksekutif Akaun dan Pengurusan. Sepanjang hampir dua tahun, Amenurul juga telah menghadiri beberapa bengkel antaranya kursus pengurusan tingkah laku seksual remaja autisme, bengkel Lembaga Zakat Selangor mengenai peranan majikan dalam zakat dan cukai, dan taklimat mengenai Asnaf Care. Sistem Perubatan oleh MAIWP.
Amenurul memilih untuk bekerja di INSANI bagi meluaskan kepakarannya dalam pengurusan kewangan sambil mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam tentang kanak-kanak autisme. Dia bersemangat untuk menyebarkan kesedaran dan menyumbang secara positif kepada masyarakat.
Pendekatan Kami
Di Yayasan Pendidikan Insani, kami menggunakan kaedah intervensi awal berasaskan bukti untuk membantu kanak-kanak autisme mengembangkan kemahiran penting. Program teras kami termasuk:
- Program Intervensi Awal (EIP): Program ini memberi tumpuan kepada peningkatan komunikasi, kemahiran sosial, dan kebolehan hidup harian melalui terapi pertuturan dan pekerjaan.
- Terapi Tingkah Laku: Kami menggunakan teknik berstruktur untuk membantu kanak-kanak mengurus tingkah laku dan menyesuaikan diri dengan persekitaran mereka.
- Latihan Pra-Vokasional: Untuk kanak-kanak yang lebih tua dan remaja, kami menawarkan latihan kemahiran untuk menyediakan mereka untuk pekerjaan masa depan dan kehidupan berdikari.
- Sokongan Ibu Bapa: Kami melibatkan ibu bapa dalam proses terapeutik melalui bengkel dan kaunseling biasa, memastikan kesinambungan penjagaan di rumah.
Testimoni
Christine Chay, Mother of 12-year old Jia Yit.
Yayasan Pendidikan Insani has been a blessing for my son. The therapy sessions have helped him communicate better and handle social situations with more confidence.
Dr. Hamid Arshat, Parent and Supporter.
The staff at Insani are incredibly supportive, not just to the children but to the parents as well. The guidance we receive has made a world of difference in managing our daily lives.